Funkcjonowanie na rynku wymaga wielu kompromisów. Niekiedy utrzymanie stałych przychodów związane jest z koniecznością godzenia się na nieuczciwe praktyki silniejszego kontrahenta. Duzi gracze mogą więcej, więc czasem prowadzi to do wykorzystywania innych przedsiębiorców. Aby nie stracić dobrych relacji z potentatem, mniejsze firmy przystają na dodatkowe opłaty, prowizje, przymusowe promocje i różne inne korekty finansowe. Wszyscy na danym rynku o tym wiedzą, wszystkich to dotyka, ale nikt nie chce się wychylić. Aż do czasu. W końcu jakaś kropla przeleje czarę albo po prostu ktoś postanowi się przebranżowić i już bez oporów zapragnie rozliczyć się z przeszłością. Bo to, co jest korzystne dla poszkodowanych podmiotów, to fakt, że znoszenie takich praktyk przez jakiś czas nie tworzy domniemania, że to był akceptowalny przez obie strony przejaw swobody umów. Czytaj więcej
Tagi: konkurencja
Odszkodowanie za nielegalnie wygrany przetarg
Każdy zamawiający musi borykać się z nieuczciwymi zachowaniami niektórych wykonawców. Fałszowanie referencji, nieprawdziwe oświadczenia, zmowy przetargowe - wszystko to jest przerabiane wielokrotnie. Zawsze znajdzie się ktoś, kto podejmie ryzyko, aby w sposób nieuczciwy pozyskać intratne zamówienie. Czasem nielegalne działanie wychodzi na jaw już po zamknięciu postępowania zakupowego. Odejdźmy jednak od sfery PZP i zastanówmy się, czy uczciwi konkurenci mają jakieś mechanizmy, aby naprawić szkodę, jaką odnoszą poprzez przegrywanie takich przetargów? Czytaj więcej
Niedozwolona opłata za promowanie produktów
Korzystny dla powoda finał w sądzie miała sprawa o czyn nieuczciwej konkurencji w postaci utrudniania innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Dotyczyło to katalogu praktyk, których najbardziej spopularyzowanym i medialnie nagłośnionym przejawem były opłaty półkowe. Przy czym normatywny zakaz określonego zachowania to tylko teoretyczna podstawa każdego sporu – dopiero konkretne okoliczności faktyczne przemawiają za uwzględnieniem lub oddaleniem powództwa, a kluczową rolę w tej układance odgrywa postępowanie dowodowe. Czytaj więcej
Zastrzeżenie tajemnicy w ofercie wykonawcy
Potrzeba właściwej oceny przesłanek dla zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa to stały aspekt praktyczny większości postępowań z zakresu zamówień publicznych. Wynika to z konieczności zrównoważenia dwóch wartości - zasady jawności takich postępowań oraz poszanowania prawa wykonawców do zachowania jako poufnych niektórych informacji objętych składaną ofertą. Aktualne orzecznictwo potwierdza istotną rolę Zamawiającego w całym procesie weryfikacji wystąpienia przesłanek do powołania się na tajemnicę przedsiębiorstwa. Powinności te literalnie nie wynikają z przepisów ustawy, ale można odszyfrować je z relewantnych innych regulacji normatywnych. Zamawiający musi wykazać pewną aktywność nakierowaną na rozstrzygnięcie, czy obiektywnie, a nie wyłącznie subiektywnie, istnieją powody, aby określone dokumenty lub informacje zataić przed innymi wykonawcami. Czytaj więcej
Jak napisać dobry regulamin sklepu internetowego
Duża aktywność stowarzyszeń konsumenckich skutecznie zwiększa świadomość w przedmiocie praw konsumentów u przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Trudno odpowiedzieć na pytanie jak przygotować dobry wzorzec umowny dla danego sklepu, jako że jego kształt zawsze determinuje specyfika danej działalności oraz potrzeby i sposób prowadzenia konkretnego biznesu. Przedsiębiorca nie ma swobody w konstruowaniu treści regulaminu, gdyż wiążą go powszechnie obowiązujące przepisy prawa, do których w szczególności zalicza się płaszczyznę prawa konsumentów.
Czytaj dalej
Wywiad z mecenasem Kunickim w GP
W Dzienniku Gazeta Prawna z dnia 11 czerwca br. opublikowany został wywiad z mecenasem Aleksandrem Kunickim. Rozmowa dotyczyła teoretycznych oraz praktycznych aspektów funkcjonowania rejestru postanowień niedozwolonych.
Podobne wpisy
Zakaz konkurencji w trakcie pracy
PYTANIE:
Czy jest zgodne z prawem, że pracodawca wymaga ode mnie powstrzymania się od działalności konkurencyjnej, a jednocześnie nie chce przyznać z tego tytułu żadnej rekompensaty ?
ODPOWIEDŹ:
TAK, dbałość o dobro zakładu pracy, w tym o interesy pracodawcy względem konkurencji, jest podstawowym obowiązkiem pracownika. Sytuacja rysuje się odrębnie, jeżeli rozważamy zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy.