Ilość transakcji zawieranych poprzez Internet rośnie z każdym rokiem. Zwiększa się wolumen sprzedaży, poszerza oferta oraz rodzaj dostępnych dóbr lub usług. Poza sklepami swoje towary oferują także osoby prywatne - im najwygodniej zapewne skorzystać z usług Allegro. Zdarzają się nieuczciwi sprzedawcy, którzy liczą na szybki zysk. Ale zdarzają się także nierzetelni nabywcy, którzy za nic mają zasady aukcji. Licytują, ale nie zamierzają płacić. Czy - poza zwrotem prowizji od Allegro i negatywnym komentarzem - sprzedawca może coś z tym zrobić ? Czytaj więcej
Tagi: Internet
Prawo internetu
Naruszenie dóbr osobistych poprzez spamowanie
Zaśmiecanie skrzynki poczty elektronicznej ogromną ilością korespondencji reklamowej stało się praktyką na tyle uciążliwą, że konieczne było prawne uregulowanie najważniejszych aspektów związanych z tym procederem. Kilka lat temu UKE zadbało nawet o przekrojową analizę stanu faktycznego i prawnego w tej płaszczyźnie. Tradycyjnie, uwzględniając niejednoznaczność przepisów prawnych oraz pomysłowość podmiotów trudniących się taką działalnością, trudno jest przyjąć, że obecnie zagadnienie to przestało być już kontrowersyjne. Zwłaszcza, że odpowiednie przepisy nie opierają się - w przyjętych różnicowaniach statusu podmiotów otrzymujących niezamówione informacje - na „przećwiczonych” już przez biznes pojęciach: przedsiębiorca / konsument. Czy jednak za niezamówioną informację handlową można pociągnąć nadawcę wiadomości do odpowiedzialności cywilnej ? Czytaj więcej
Niedozwolone klauzule dotyczące regulaminu sklepu internetowego
Lektura rejestru klauzul niedozwolonych pozwala prześledzić najczęstsze błędy, jakie są stosowane przez przedsiębiorców zaangażowanych w e-commerce. Uchybienia te, dumnie ujmowane przez autorów w oficjalnie regulaminy sklepów internetowych, mają bardzo powszechny charakter. Wynika to z reguły z bezrefleksyjnego powielania określonych elementów i postanowień regulaminów od konkurentów w branży. Oszczędność na kosztach zlecenia usługi prawnej w zakresie przygotowania lub analizy regulaminu często kończy się zainteresowaniem organów stojących na straży praw konsumentów, a w gorszym wypadku – korespondencją i żądaniami wysyłanymi przez przeróżnego typu stowarzyszenia konsumenckie (choć ostatnie zmiany w prawie z pewnością ten aspekt ograniczą). Czytaj więcej
Obowiązki informacyjne e-sklepów
Wejście w życie nowych przepisów implementujących Dyrektywę UE z 2011 roku postawiło przed sprzedawcami internetowymi dodatkowe wyzwania w kontekście obowiązków informacyjnych. Uwzględniając przekrojowo zakres wprowadzonych powinności należy wskazać, że dostosowanie się do części z nich będzie wymagać ingerencji w mechanizmy sprzedaży oparte o systemy informatyczne. Zmiany te dotykają w dodatku dochowania określonej staranności na różnych etapach procesu składania i finalizowania zamówień. Można wyróżnić trzy takie płaszczyzny. Czytaj więcej
Jak napisać dobry regulamin sklepu internetowego
Duża aktywność stowarzyszeń konsumenckich skutecznie zwiększa świadomość w przedmiocie praw konsumentów u przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe. Trudno odpowiedzieć na pytanie jak przygotować dobry wzorzec umowny dla danego sklepu, jako że jego kształt zawsze determinuje specyfika danej działalności oraz potrzeby i sposób prowadzenia konkretnego biznesu. Przedsiębiorca nie ma swobody w konstruowaniu treści regulaminu, gdyż wiążą go powszechnie obowiązujące przepisy prawa, do których w szczególności zalicza się płaszczyznę prawa konsumentów.
Czytaj dalej
Prawa konsumentów w regulaminach e-sklepów
Proszę wskazać wspólny mianownik następujących sformułowań:
a) „Zwroty są akceptowane wyłącznie w oryginalnych opakowaniach”
b) „Sklep nie ponosi odpowiedzialności za wydłużony czas dostawy zawiniony przez Firmę Kurierską”
c) „Reklamacje dotyczące uszkodzeń powstałych podczas transportu będą rozpatrywane tylko na podstawie pisemnego protokołu uszkodzenia zawartości przesyłki sporządzanego w momencie odbioru towaru”
d) „Do reklamowanego lub zwracanego produktu konieczne jest dołączenie paragonu”
e) „Koszty wysyłki towarów ponosi Klient i nie podlegają one zwrotowi” Czytaj dalej
Przetwarzanie danych osobowych w sklepach internetowych
PYTANIE:
Czy wystarczające jest zamieszczenie w regulaminie sklepu klauzuli, że dokonanie zakupu w sklepie jest równoznaczne z wyrażeniem przez klienta zgody na treść regulaminu i na przetwarzanie jego danych osobowych dla celów marketingowych sklepu i jego partnerów handlowych ?
ODPOWIEDŹ:
NIE, zgoda na przetwarzanie danych osobowych nie może być w ten sposób dorozumiana, podobnie jak akceptacja całego regulaminu przez klienta.